voeding

Over het domein voeding ontstaat altijd veel discussie.. Onder specialisten, maar ook onder leken en ervaringsdeskundigen. Al die discussies en voedingshypes kunnen leiden tot veel verwarring en onduidelijkheid. Deze onduidelijkheid kan worden versterkt omdat succes kan uitblijven. Ook wanneer het een veel besproken voedingsleer betreft. 

 

"Wat voor de één werkt, werkt niet per definitie voor de ander. Voeding is maatwerk en een zeer belangrijk onderdeel van onze gezondheid".

 

Ondanks dat we in Nederland steeds ouder worden, neemt het aantal mensen met overgewicht toe net als het aantal chronische aandoeningen. Voeding speelt hierin een belangrijke rol. 

De kwaliteit van voedsel is niet meer hetzelfde als vijftig jaar geleden. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat 100 gram broccoli in 1985 26mg. magnesium bevatte, terwijl dit in 2002 nog maar 11mg. was. Landbouwgrond wordt armer, fruit wordt vaak onrijp geplukt en er worden veel chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt in de landbouw. Daarnaast staan de supermarkten vol met bewerkte producten, met toegvoegde E-nummers en suikers. Er wordt steeds minder écht’ eten gegeten.

 

Het gaat er niet alleen om wat je eet, maar ook hoe vaak je eet. Over het algemeen zijn we gewend om veel eetmomenten op een dag te hebben. Naast de 3 maaltijden, worden er vaak ook 3 of meer tussendoortjes genuttigd. Ieder eetmoment levert een reactie op van je immuunsysteem (‘Post Prandial Inflammatory Response’: PPIR). Die wordt geactiveerd om lichaamsvreemde stoffen op te sporen en uit te schakelen. Je darmen maken hierbij een kleine ontstekingsreactie aan, die gemiddeld 16 uur duurt. Bij een hoge maaltijdfrequentie (6 of meer),  is er dus altijd een laaggradige ontsteking aanwezig in je darm. Hier ligt de basis van veel fysieke klachten; van een laag energielevel, opgeblazen gevoel tot serieuze auto-imuunziektes.  

 

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar minder vaak eten leidt tot meer energie en vooral een constanter energie-level. Dit komt omdat je niet meer afhankelijk bent van je suikerspiegel.

Wil je weten hoe dit werkt? Of wil je begeleiding bij het verbeteren van jouw voedingspatroon, zodat jij je gezondheid en energieniveau kunt optimaliseren? Neem dan contact met ons op.