Ademhaling

Adem in, adem uit. Dat klinkt heel makkelijk toch? Toch zijn er veel mensen die niet optimaal ademhalen. De grootste boosdoener? Stress! Andersom kun je met ademhaling ook je stresslevel beinvloeden. En nog veel meer. Ademhaling, mits juist uitgevoerd, heeft misschien wel de meeste connecties van alle andere domeinen in het lichaam. 

 

Met de juiste techniek zorgt ademen voor een goede balans tussen het ortho-en parasympathische zenuwstelsel (je gaspedaal en je rempedaal). Grofweg zijn er twee verschillende technieken: de borstademhaling en de buikademhaling. Iedere techniek activeert een ander zenuwstelsel. Met een specifieke ademhaling kun je dus zelf je gaspedaal of je rempedaal intrappen.

De kracht van adem

Optimaal ademhalen heeft een grote invloed op je houding, verbetert de slaapkwaliteit en geeft je een gefocust en kalm gevoel. Daarnaast is er een duidelijk verband met verschillende pijnklachten en vitaliteitsklachten.

 

Een minder optimale ademhalingstechniek kan de volgende klachten veroorzaken:

  • Nek/schouder pijn.
  • Hoofdpijn.
  • Lage rugpijn.
  • Bekkenbodem problemen.
  • Kaakproblemen.
  • Duizeligheid.

 

  • Energieproblemen.
  • Hartkloppingen.
  • Verhoogde ontstekingsgevoeligheid.
  • Gejaagd gevoel.
  • Zwaar gevoel in je bene.n.
  • Slecht slapen.